Panama - Reisverslag uit Boquete, Panama van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Boquete, Panama van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Panama

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

16 December 2011 | Panama, Boquete

Lieve allemaal, deze keer schrijf ik een berichtje met een vestje aan en koude voeten in mijn slippers. Zo op zoek naar sokken.
Eveline en ik zijn in de `bergen` ongeveer 800 meter hoog, maar een stuk kouder dan de rest van Panama. Het is het bibberen wel waard, want we zijn in een lief plaatsje met superveel dingen te doen. Morgen gaan we naar een waterval wandelen en zondag gaan we... paardrijden. Jawel. Eveline en ik hebben allebei een beetje gemengde gevoelens aan paardrijden in onze jeugd overgehouden, dus we zijn erg benieuwd. Er is ons verzekerd dat de paarden makke sjokkers zijn.

Ik vind het lastig om te zeggen wat ik van Panama vind. Na Cartagena was Panama City een enorme turnoff. Van kleurige koloniale huizen in knusse straatjes in een ommuurde oude stad naar een hoop grijs beton met werkelijk elke fastfoodketen die ik ooit heb gezien. We hebben MacDonalds, KFC, BurgerKing, Poppeyes, Wendys, DunkinDonut, TacoBell, DairyQueen, Pizzahut en Crepes&Waffles al gespot en er zijn er nog veel meer!

Uit hetzelfde land komen luidruchtige dikke wijsneuzerige Amerikanen die niet bepaald bijdragen aan de feestvreugde. Natuurlijk, er zijn heel veel hele leuke Amerikanen. Maar de mensen die wij afgelopen dagen hebben ontmoet zeggen of honderd keer per dag `like, you know, O my gosh enz`, of trakteren ons ongevraagd op hun kijk op hoe de wereld in elkaar zit, of zetten elke keer in de woonkamer van het hostel Foxnews op om ons te indoctrineren met Republikeins conservatief gewauwel.

Aan de andere kant heb ik in korte tijd al prachtige ruige plaatsjes aan de Caribische kust gezien, waar het koloniale verleden duidelijk zichtbaar is, waren we zwaar onder de indruk van het Panamakanaal (ja pap en Jil, was werkelijk een indrukwekkend stukje maritieme techniek) en hebben we net een paar dagen in een klein surfersplaatsje aan de Pacifische kust doorgebracht.

Panama is dus kort samengevat een prachtig land met veel variatie, alleen een beetje jammer dat die Amerikanen dat ook weten. In Colombia was het fijn dat de grote massa het nog te eng vindt om het land te bezoeken. Je merkt dat de Colombianen het ook leuker vinden om met zo`n gekke blonde gringa te kletsen dan de Panamezen hier. Die zie je denken: `daar heb je er weer een` en ze beginnen al in het Engels tegen je.

Het leuke is wel, dat nu ik met Eveline reis, ik dingen weer met een frisse blik zie. O ja, best gaaf, die Indianen op straat, die hobbeldehobbel oude bussen en die kleine koloniale plaatsjes. We genieten dus allebei volop en gaan straks nog een paar daagjes op het strand liggen en dan door naar Costa Rica! Dat berucht is om zijn grote hoeveelheid Amerikaanse toeristen... Tot snel en veel liefs!

• 17 December 2011 - 01:49

Eveline:

Oh ik mis Janice zo ;) Nu maar een kopje thee om op te warmen...

• 17 December 2011 - 12:13

Theo:

Je zal in ieder geval niet van de honger omkomen.
    Ga je de feestdagen in dat werelddeel doorbrengen?
    Fijne feestdagen en een heel gelukkig Nieuwjaar en geniet van je verdere reis.

• 17 December 2011 - 12:41

Else:

Joehoeeeee! klinkt goed meiden. Geniet ervan en heel veel plezier met kert en o&n! kuskus

• 18 December 2011 - 10:26

Maartje:

HE! Sokken in je slippers! Dat mag ik alleen he! Veel plezier zussie! X

• 18 December 2011 - 16:46

Janna:

Klinkt goed al die amerikanen :) Gelukkig zien jullie nog wel de mooie dingen tussen die amerikanen door! Geniet nog lekker samen! Liefs
    ps. hoe is het paardrijden bevallen?

• 20 December 2011 - 13:57

Kaat:

Wederom een leuk verhaal! Ik moet vooral lachen om je omschrijvingen elke keer van je mede touristen. Haha! Geniet ervan!!