Colombiaanse hoogtepuntjes! - Reisverslag uit Mompós, Colombia van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Colombiaanse hoogtepuntjes! - Reisverslag uit Mompós, Colombia van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Colombiaanse hoogtepuntjes!

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

16 November 2011 | Colombia, Mompós

Lieve allemaal, even snelsnel een verslagje want moeders heeft me een halfuur in het internetcafe gegeven en dan moeten we weer op ontdekkingspad!

Op dit moment zijn we in Mompox en ik ga niet beschrijven hoe mooi en schilderachtig dit plaatsje is, want dat heeft Gabriel Garcia Marquez al gedaan in zijn boek ´Kroniek van een aangekondigde dood´ dat zich hier afspeelt. Ik volsta hier even te zeggen dat het net Paramaribo in het klein is en dan zo mogelijk nog minder aangeharkt en opgeknapt, maar nog lieflijker.

Gisteren hebben we een busreis van 12 uur en daarna 3 uur in een jeep over een onverharde weg moeten doorstaan om hier te komen. De jeep in kwestie was zeker 40 jaar oud en werd met plakband en touwtjes bij elkaar gehouden (echt helemaal niks aan overdreven) Af en toe moesten we uitstappen omdat de auto vastzat in de modder en werden we ingehaald door paard en wagen (of ezel of os en wagen) Avontuurlijk ritje, maar het dementerende omaatje bij ons in de auto gaf geen kik, dus wij ook niet.

De omgeving van Mompox bestaat uit moeras en langs het plaatsje stroomt de Rio Magdalena, die op dit moment heel hoog staat. Morgen vertrekken we van hier naar Cartagena. Dat hopen we een stuk sneller te doen dan de heenweg, namelijk door een stukje met de boot over de rivier te varen.

In Cartagena zit mijn moeders vakantie er al weer op, zij vliegt vrijdag naar Nederland en dan blijf ik nog twee weken om, eindelijk!, Spaans te leren. Jammer dat ik niet meer tijd heb om door Colombia te trekken want er zijn nog zoveel mooie dingen te zien! We hebben de afgelopen dagen in hoog tempo Bogota, Manizales, Medellin, Giron en nu Mompox afgevinkt en wat is het land mooi en afwisselend!

In Manizales zaten we op een koffieplantage in een oud landhuis, voor de deur een tuin en privezwembad en om ons heen heuvels waarvandaan we de koffieplukkers konden horen zingen. Kolibries op de veranda waar wij zaten te ontbijten maakten het plaatje compleet. Ik had al fantasieen over trouwen met de eigenaar en wonen op een koffieplantage (Muziek van Out of Africa op de achtergrond) maar jammer genoeg leende de plantagehouder in kwestie zich daar niet zo voor.

Vanaf Manizales zijn we naar Medellin vertrokken, de stad van de eeuwigdurende lente, met inderdaad een heerlijk klimaat. We hebben een hoop tijd in de bus doorgebracht de afgelopen dagen, wat helemaal niet erg is, want het is een geweldige manier om wat van het land te zien. Hoge bergen, valleien, vlaktes met koeien en echte cowboys op paarden met cowboyhoeden! En nu dus moeras en rivier, het landschap lijkt een heel klein beetje Nederlands.

Voor het eerst zijn we nu in een gebied waar de mensen duidelijk heel erg arm zijn. Een verpleegkundige die we gisteren hebben ontmoet vertelde dat in de regentijd mensen hier regelmatig ziek worden omdat de huizen onderlopen en ze geen schoon drinkwater hebben. Muggen en ratten brengen dan allerlei ziektes over. Een aantal jaar geleden is hier volgens hem zelfs een uitbraak van cholera geweest!

Het is duidelijk zichtbaar dat de welvaart in Colombia erg verschilt van regio tot regio en zelfs van huis tot huis. Tot mijn verbazing willen de Colombianen maar al te graag met je praten over politiek en de problemen in het land en volgens hen is de sociale ongelijkheid in dit land op dit moment het grootste probleem. Colombianen willen trouwens over alles erg graag met je praten. Vervolgens willen ze hun eten met je delen en je de stad laten zien. Cliche om te zeggen, maar wat zijn de mensen hier aardig en gastvrij! Nu zijn er nog maar heel weinig toeristen in Colombia en misschien willen de Colombianen graag laten zien dat alle vooroordelen over hun land niet terecht zijn. Ik heb zo het gevoel dat als we hier over een jaar of 5 terug komen, er een heleboel veranderd is. Tip voor jullie allemaal dus: boek snel een vakantie naar dit geweldige land!

Veel liefs!

Maartje:

Gaaf! Kus voor mama.

• 17 November 2011 - 02:06

Else:

GAAF! Je zorgt ervoor dat ik nu direct naar Colombia wil vliegen! Me encanta! Buena suerte aprender espanol. Sabes que es muy linda y se que puedes hablar muy bien muy pronto! Hasta luego y un besito para ti

• 17 November 2011 - 07:03

Haal:

Klinkt fantastisch! Ook blij te horen dat je het weer zo goed naar je zin hebt. Geniet ervan!

• 17 November 2011 - 08:32

Shirley:

Klinkt echt goed! Veel plezier alvast bij je taalcursus! :)

• 20 November 2011 - 15:07

Puck:

Nog even snel liefs vanaf je vorige bestemming, Thailand! Heb deze week een lastminute geboekt en met Job een week mee op vakantie gegaan! Was heerlijk, lees nu op het vliegveld je berichtje! (thuis nog even uitgebreid) maar klinkt allemaal weer geweldig! Wat een avontuur, haha, ook leuk om met moeders te doen! Liefs!

• 22 November 2011 - 17:40

Kaat:

Zo een beetje laat maaaar ik heb je super leuke verhaal gelezen!! Het klinkt echt super!! Je moet de marketing van colombia gaan doen dan komen ze zo van dat imago af;)

xx