Rio Amazonas: check! - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Rio Amazonas: check! - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Rio Amazonas: check!

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

18 Oktober 2011 | Brazilië, Santarém

Lieve allemaal! Tijd voor weer een verslagje! Ben al weer bijna een week in Brazilie en wil jullie dus graag wat vertellen over de eerste indrukken. Afgelopen woensdag vloog ik van Paramaribo naar Belem. Naief als ik was, dacht ik dat die 2 steden wel wat op elkaar zouden lijken, middelgrote steden aan een rivier in de Zuid-Amerikaanse tropen... Maar nee! In Brazilie is alles 10x groter, drukker, gekker en gevaarlijker dan in Suriname! Vanuit de taxi die ik nam vanaf de luchthaven zag ik sloppenwijken, viaducten, wolkenkrabbers, kortom alles wat je in een Zuid-Amerikaans land mag verwachten maar waar het in Suriname aan ontbreekt. De volgende dag bleek bij daglicht dat Belem eigenlijk een hele leuke stad is, en heb ik in hoog tempo park, markt, museum en kerk afgewerkt, zoals een goed toeriste betaamt. Mooie foto´s gemaakt, Belem is bruisend, authentiek, kleurrijk, exotisch! Mijn eerste cultuurshock was dus snel voorbij. De volgende dag ben ik met de boot vertrokken voor de grote tocht over de Amazonerivier! Drie dagen tuffen door het oerwoud op een soort veerboot naar Texel. Met het verschil dat je op het dek je hangmat ophangt, de tas eronder legt en dan de hele dag ligt te vegeteren terwijl de jungle aan je voorbij trekt. Nou ben ik een heeeeeeel lui mens, maar na drie dagen begon ik me toch wel een beetje een dikke rups in een coconnetje te voelen. Ik was blij toen we tegen de avond in Santarem aankwamen, onze eerste stop op deze tocht. Jammer dat de boot vertraging had en dat het precies begon te stortregenen toen we van de boot moesten. Daar sta je dan, in een donkere, Braziliaanse, verlaten haven in de plensregen... Gelukkig heb ik hier twee Amsterdamse vrienden ontmoet die veeeeeeel beter Portugees spreken dan ik (lekker makkelijk) en die konden uitvinden waar en wanneer er een bus naar Santarem zelf zou vertrekken. Deze twee Amsterdammers zijn de laatste dagen sowiezo steeds mijn redders in nood geweest, want ik merk dat als je hier de taal niet spreekt het erg lastig is om je te redden! Als je een sapje bestelt en je zegt maracuga in plaats van maracuzja, dan snappen ze niet dat je gewoon passievrucht bedoelt. Dat en het feit dat het eten hier niet lekker is (echt NIET lekker!) hebben me doen besluiten mijn tijd hier in Brazilie een beetje in te korten en wat eerder naar Colombia te vertrekken. Dus nu even op zoek op internet of ik een betaalbaar ticket kan vinden en dan ga ik over een klein weekje al naar Colombia in plaats van over een dikke twee weken. Lekker om de vrijheid te hebben om je plannen om te gooien! En op Colombia verheug ik me al de hele tijd enorm dus hoe eerder hoe beter! Veel sterkte allemaal in het barre herfstweer en een dikke kus uit Brazil! Veel liefs, Emmi

  • 18 Oktober 2011 - 14:37

    Eveline:

    Dikke kus vanuit de herfst!

  • 18 Oktober 2011 - 14:46

    Janna:

    Klinkt op het eten en de taal na goed em! Hebben je amsterdamse vrienden een beetje dezelfde plannen als jij, of moet je het straks helaas weer zonder ze doen? Veel plezier nog! Kus

  • 18 Oktober 2011 - 14:46

    Kaat:

    Emmsie leuk dat je buddies gevonden hebt en inderdaad heerlijk om je eigen plan te trekken! Geniet er van! Hier is het eigenlijk heel lekker herfstweer:) De zon die schijnt volop! xxx

  • 18 Oktober 2011 - 14:47

    Kaat:

    Foto's?

  • 18 Oktober 2011 - 14:51

    Maartje:

    He Em, kijk je uit in Colombia!? Dr was een Nederlandse vrouw van 23 omgekomen bij een auto ongeluk in Bogota. De bestuurder ging inhalen en toen kwam er een busje aan, dus voorzichtig!! Veel plezier!! X

  • 18 Oktober 2011 - 14:52

    Emmi Velema:

    Foto´s plaatsen is een beetje moeilijk, de computers hier zijn eeeeerg traag! Maar ga t bij de eerstvolgende gelegenheid weer proberen en dan via facebook! fijn dat t lekker herfstweer is!

  • 18 Oktober 2011 - 15:07

    Lars:

    Hoi Em
    Het is weer genieten van je verhalen , wanneer komt het eerste boek uit ?
    Je moet daar toch ook iets fatsoenlijks kunnen eten, ik hoor daar altijd goede verhalen over. waarschijnlijk ander budget.
    Tot de volgende keer
    Kus Lars

  • 18 Oktober 2011 - 16:38

    Shirley:

    Leuk om je verslagje weer te lezen! Het klinkt heel tof. :) (behalve dat eten dan)
    Heel veel plezier in Colombia!

  • 18 Oktober 2011 - 17:44

    Selma:

    Haa rupsie! Lang leve de vrijheid daar! Ben benieuwd naar Colombia. Als je nog een gastvrije colombiaan zoekt moet je Felipe maar opzoeken op mijn facebook, die zegt dat er geen moooiere plek op aarde bestaat. Veiliger ook niet trouwens :) dus niet teveel naar je zusje luisteren hihi
    Veel plezier daar! Denk aan je!
    xxx

  • 18 Oktober 2011 - 19:08

    Theo:

    en heb je nog aan Suriname gedacht?

  • 19 Oktober 2011 - 02:34

    Else:

    Leuk om weer een update te lezen! Je inspireert me om ook weer eens wat te schrijven. Geniet van Colombia! En tip voor de foto's; eerst resizen maakt het een stuk sneller/makkelijker om te uploaden!

  • 24 Oktober 2011 - 18:59

    Rob Beurse:

    Jeetje Emmi wat maak je allemaal mee. Lijkt me een geweldige ervaring.
    Plaats gauw weer een stuk, want je schrijft goed en ik blijf nieuwsgierig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Santarém

De Amerika's!

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2012

The San Fransisco life

22 Januari 2012

Woehoe!

02 Januari 2012

In Granada

16 December 2011

Panama

29 November 2011

Het leven in Cartagena
Emmi

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 25332

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 07 Maart 2016

Madagascar

01 Oktober 2011 - 12 Maart 2012

De Amerika's!

01 Januari 2011 - 02 Maart 2011

Thailand

11 Oktober 2009 - 25 April 2010

Suriname!

Landen bezocht: