Heel veel dutjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Heel veel dutjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Heel veel dutjes

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

18 November 2009 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Het leventje hier is heerlijk en gaat zijn gangetje. Er zijn hier
zoveel mooie momenten om van te genieten. Alleen nu al. Ik zit buiten
op de trap, die nog lekker warm is van de hele dag zon en naast me zit
ons nieuwe katje zich te wassen. Net hebben we samen een bak
chocolade-ijs gegeten (dat vinden poesjes dus ook lekker!) en nu
genieten we van de sterren boven ons hoofd en de geluiden van krekels
in de verte. Vanuit het huis klinkt Norah Jones.
Dat katje is trouwens onze nieuwste bewoner. Marieke en ik hebben haar
van de straat opgepikt en van Joel mag ze blijven als ze muizen vangt.
Dat hebben we haar nog niet zien doen, maar erg schatttig en knuffelig
is ze wel! Ze heeft nog geen naam, dus suggesties zijn welkom.
Dit weekend heb ik heerlijk rustig doorgebracht. Terwijl Marieke
dolfijnen ging spotten, zat ik aan schoolopdrachten te werken in het
internetcafe. Dat er dus ook nog gewerkt wordt vind ik ook wel even
het vermelden waard! Maar rond een uur of een vond ik dat ik genoeg
gedaan had voor die dag, dus heb ik de taxi genomen naar het
Krasnapolskyhotel. Daar is een zwembad op het dak, zoooo heerlijk. Er
is nooit iemand en je kunt er uren heerlijk dobberen terwijl je
figuren in de wolken ontdekt, of zonnen op je ligbed terwijl je aan
een cocktail lurkt. Moest wel aan het eind van de middag schuilen voor
een tropische stortbui, maar als het 35 graden is, heeft ook dat zijn
charme.
Zondag gingen we weer naar dat allermooiste strandje aan de
Surinamerivier in het oerwoud. De auto heen zat nogal vol, dus ik zat
in de kofferbak, naast de koelbox en stapel hangmatten. Het is nogal
een gehobbel over die bauxietwegen en ik zat helemaal opgevouwen, maar
ik ben op dit moment zo relaxed, dat ik gewoon in slaap viel. Dat in
slaap vallen gebeurt me de hele tijd, ik word met de dag Surinaamser.
Dutje hier, dutje daar. Vooral niet al te hard werken als het warm is.
Op stage wordt het steeds gezelliger met al die zusters. Ze houden
gewoon erg van lachen en dat neemt een hoop cultuurverschillen weg. Zo
zaten we deze week te kletsen in de keuken op de afdeling (voor
Surinaamse vrouwen is de keuken het middelpunt van het universum) en
we hadden het over salsadansen. Voor ik het wist stonden ze vrolijk te
dansen in de keuken, terwijl de rest het ritme meeklapte. En dan maar
schudden met die ongeloofelijke billen van ze...
Toch mis ik op stage wel een beetje de uitdaging. Ik besteed echt uren
per dag aan bedden soppen en wattenbolletjes draaien. Op zich niets
mis mee, het zal wel goed zijn voor mijn karakter. Maar wat ik ze nou
op school moet gaan vertellen dat ik geleerd heb deze periode...
Nou ja goed, een Surinamer zou zeggen: waar maak je je druk om? En dat
is natuurlijk ook wel weer waar! No Spang!
Voor foto's moet ik jullie helaas nog steeds verwijzen naar de site
van marieke: www.mariekebons.waarbenjij.nu Dan krijgen jullie in ieder
geval een beetje een indruk! Bedankt voor al jullie mailtjes, vind ik
echt heel gezellig!
Veel liefs, Emmi

  • 18 November 2009 - 16:25

    Aggie:

    jaloers!!!

  • 19 November 2009 - 14:10

    Janna:

    Nou em wat werk jij hard aan die schoolopdrachten zeg! Haha, heerlijk joh! Klinkt echt super! Ben heel jaloers!

    Liefs

    ps leuk zo'n jong katje, gezellig!

  • 20 November 2009 - 14:14

    Folkert:

    Hele leuke verhalen, en de foto's van Marieke d'r hyves maken het plaatje compleet. Houd je ook nog een dagboek bij daar? Als je terug komt, kunnen jullie samen zo een boek maken met al jullie verhalen en ervaringen!

  • 20 November 2009 - 15:11

    Mignon:

    Leuke verhalen! Zou bijna jaloers worden. Heel veel plezier daar nog de komende maanden.

    Groetjes Mignon

  • 24 November 2009 - 11:46

    Anouk:

    Lieve Em,

    Klinkt echt alsof je daar en hemelstage hebt! Misschien maar goed, vergeleken bij de vorige! Kun je weer een beetje bijkomen ;)Doe je wel af en toe verpleegkundige handelingen of helemaal niet?

    Hier thuis is het een en ander veranderd, stuur ik je wel een mailtje over! Maar op scouting gaat het nog allemaal zn gangetje, boten zijn het water uit, en ze lopen zelfs voor op schema! Kan niet mooier toch.

    Have fun! En mis je ons al een beetje?

    Kus!

  • 26 November 2009 - 20:01

    Kaat:

    Ik mis je hoor Emms!

  • 30 November 2009 - 15:37

    Dorathé:

    Hey Emmi,

    Wat geweldig leuk om je verhalen te lezen. In welk ziekenhuis loop je stage? Ik hoop in Februari, samen met 2 vriendinnen, stage te gaan lopen in het academisch ziekenhuis in Paramaribo. Dus ik ben benieuwd of jij daar stage loop :D

    Succes met stage en blijf vooral schrijven over je ervaringen. Ik blijf je volgen :D

    groetjes Dorathé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmi

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 25342

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 07 Maart 2016

Madagascar

01 Oktober 2011 - 12 Maart 2012

De Amerika's!

01 Januari 2011 - 02 Maart 2011

Thailand

11 Oktober 2009 - 25 April 2010

Suriname!

Landen bezocht: