Eerste week november - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Eerste week november - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Eerste week november

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

08 November 2009 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
De tijd vliegt en we beleven van alles, dus tijd voor een update! Deze week weer een paar bijzondere dingen beleefd op onze stage. Er werd een meisje bij ons opgenomen dat de nacht daarvoor in het binnenland was bevallen van een zoontje na een zwangerschap van 30 weken. Het kindje was na een halfuur overleden, iets wat in Nederland misschien helemaal niet had gehoeven. Het meisje sprak geen Nederlands of Surinaams, alleen Sarramacaans. Ze was bovendien helemaal alleen en werd door de zusters volledig aan haar lot overgelaten (de zusters spreken ook geen Sarramacaans).Toen ik in haar dossier zag dat ze net als ik uit 1988 kwam en al voor de vierde keer zwanger was, moest ik wel even slikken. Heb de hele week een beetje met handen en voeten met dr proberen te kletsen en volgens mij waardeerde ze dat wel. Waarschijnlijk zie ik haar nooit meer terug, maar ze was echt zo'n patiente die je nooit meer vergeet.
Verder was ik op stage deze week ineens eindverantwoordelijk over de halve afdeling! Ik had twaalf patienten en een team van zes zusters en verder moest ik het maar uitzoeken! Daar sta je dan, ongediplomeerd, op een afdeling waar je na twee weken net een beetje de weg kent... Bovendien weet ik nog heel weinig van gyneacologie en heb ik in Nederland maximaal voor 3 patienten gezorgd, onder begeleiding! Nou ja, heftig dus, maar zowel de patienten als ik hebben het overleefd.
Die Surinaamse zusters zijn sowieso een bijzonder stelletje. Ik moet vaak 's ochtends voorlezen uit de bijbel aan het begin van de dienst en dan hebben ze de grootste pret. Ook als ik een foutje maak bij het overdragen lachen ze zich echt krom. Nou ja prima, ik lach wel mee.
Verder was onze week gevuld met yoga, heel veel spelletjes rummikub en 's avonds stappen. Gisteren hadden we een sollicitatiegesprek bij de RGD (een soort GGD) en vanaf januari mogen we daar komen stagelopen op een soort consultiebureau! We gaan naar allemaal verschillende kliniekjes, ook buiten de stad en ik ben erg benieuwd. Het betekent alleen wel dat we een hele lange kerstvakantie hebben. Heel vervelend.
Dit weekend gaan we weer op pad en vanaf volgende week hoop ik vrijwilligerswerk te gaan doen met ouderen hier. Joel heeft het geregeld en ik weet nog niet precies hoe en wat ik ga doen, maar ik vind het in ieder geval erg leuk! We zijn namelijk om 15u klaar met stagelopen en doordeweeks verveelde ik me een beetje...
De komende tijd is ons programma in ieder geval weer aardig gevuld, dus ik beloof jullie snel weer op de hoogte te brengen. Ik hoor dat het in Nederland echt snertweer is, dus over de zon en de hitte hier zal ik niks meer zeggen.
Wanneer komt Sinterklaas aan? Wel een paar pepernoten opsturen hoor!
Veel liefs, Emmi

  • 08 November 2009 - 20:23

    Eveline:

    Hi Em, Klinkt allemaal vet! Ben benieuwd naar je belevingen bij het vrijwillegerswerk. Neem je die yoga goeroe mee naar nederland? Kan ie ons les geven.
    Ene we willen foto's!!!!
    Kus Eef

  • 08 November 2009 - 23:18

    Kaat:

    Ik ben t met eef eens!! Wij willen foto's! 1 plaatje zegt meer als 1000 woorden;)

  • 09 November 2009 - 08:35

    Else:

    yessss mn mail alert staat aan!
    Waar blijven die foto's???
    kusjess

  • 09 November 2009 - 12:19

    Emmi:

    Nou die foto's uploaden gaat me ongeveer een dag kosten! Ik ga het wel proberen hoor! Maar voor wat eerste indrukken kun je ook kijken op de site van mn reisgenootje: mariekebons.waarbenjij.nu

  • 10 November 2009 - 16:45

    Jilles:

    Hoewel deze woorden toch ook een hoop zeggen... Indrukwekkend!!! En heftig! Succes en geniet!

  • 16 November 2009 - 13:42

    Janna:

    Hee em,
    Ik ben weer even bijgelezen, want had de laatste tijd niet meer op je site gekeken... heel erg van mij! Ik meld me ook meteen aan dat ik een mail krijg als je een nieuw verhaal hebt geschreven, want anders hou ik het allemaal niet bij..

    Wat een super verhalen zeg! Het klinkt allemaal heel indrukwekkend en ook echt geweldig! Je hebt wel een pittige stage hoor! En dan ga je ook nog vrijwillegerswerk doen omdat je je verveeld, niet te geloven em, maar wel heel leuk!! Super ook dat je ook alweer een nieuwe stageplek hebt gevonden voor januari, een consultatiebureau is ook echt heel interresant toch?
    Geniet nog lekker van alles, van het weer (want dat is hier inderdaad niet super), van je stage, vrijwillegerswerk, en alle andere leuke dingen die je er nog naast doet!

    Kus!!

  • 18 November 2009 - 07:41

    Margit:

    Hoi Em,
    Ook ik heb me eindelijk aangmeld via een computer met redelijk internet. Zit dan nu vanuit gran canaria te genieten van de zon, dus kan me wel voorstellen hoe dat voelt.
    Verder wel echt vet al die verhalen van het ziekenhuis, en kan me veel dingen inderdaad wel voorstellen. Geniet ervan he!
    X margit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmi

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 25343

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 07 Maart 2016

Madagascar

01 Oktober 2011 - 12 Maart 2012

De Amerika's!

01 Januari 2011 - 02 Maart 2011

Thailand

11 Oktober 2009 - 25 April 2010

Suriname!

Landen bezocht: