Surinaamse vormen? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Surinaamse vormen? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Surinaamse vormen?

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

03 December 2009 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Het is een tijdje geleden dat ik wat heb laten horen, maar hier gaat
alles nog steeds goed. Het geluk hoopt zich ondertussen ook op op mijn
billen, dijen en buik zoals ik onlangs uit vertrouwde bron (mijn
huisgenoten) moest vernemen. En ja, na enig kritisch zelfonderzoek
voor de spiegel moet ik melden dat mijn figuur Surinaamse vormen aan
begint te nemen.
Tja, ik kan er niet wakker van liggen. De Surinaamse kip, pom, saoto,
roti, bakabana, sate, pastei, nasi, bami, kroketjes, loempia's,
gado-gado, petjil en heri-heri en nog veel meer zijn te lekker om te
laten staan.
Gelukkig ondernemen we ook van alles, om af en toe nog wat calorieen
te verbranden. Zo hebben we laatst een weekend op de rivier bij
Domburg doorgebracht. We waren op de zeilboot van een Amerikaan op
wereldreis uitgenodigd en hebben ons daar goed vermaakt met zwemmen en
luieren in de hangmat. Een nacht onder de sterren op het achterdek, in
slaap gewiegd door de golfjes en de rum en alles was goed...
Daarnaast hebben we de laatste tijd een hoop feestjes bezocht. We zijn
naar een echte Surinaamse verjaardag geweest van een vriendin van Joel
die 65 werd. Compleet met band, fanfare-orkest, en alle buren die
dansten op straat. Ook weer een mooie avond! Kort daarna was het hier
onafhankelijkheidsdag. We hebben een paar mooie foto's van mensen in
klederdracht kunnen maken en genoten van een soort Surinaamse
koninginnedag.
Naast feesten lopen we ook nog stage in het ziekenhuis, jawel, en daar
maken we ook het nodige mee. De zusters zijn al helemaal in de
kerstsfeer en hebben de hele afdeling versierd. Elke ochtend hebben we
dagopening, waarbij 'kerstklokje klingelingeling' en 'er is een
kindeke geboren op aard' regelmatig voorbij komen. En dat sta je daar
dus in de hitte temidden van twintig zwarte zusters te zingen...
Vanochtend heb ik het absolute hoogtepunt tot nu toe meegemaakt, ik
mocht bij een keizersnede aanwezig zijn! Dat was nog helemaal niet
makkelijk om voor elkaar te krijgen, maar goed! Eerst heb je daar dus
een vrouw met een dikke buik en het volgende moment is daar een nieuw
mensje! Ik heb mezelf nuttig gemaakt met heel veel foto's maken en
mocht laten het kindje helpen wegen, meten, wassen en aankleden. Ach
ik werd er helemaal een beetje emotioneel van!
Ondertussen heb ik ook nog wel eens contact met Nederland en toen ik
vorige week Maartje aan de telefoon had, had ze een hele grote
verrassing voor me: ze komt langs met kerst! Jeeeee! Ik ben de dagen
al aan het aftellen en ik verheug me er natuurlijk ontzettend op. Ben
al druk aan het plannen om haar zoveel mogelijk in 9 dagen te laten
zien. In ieder geval: genoeg leuke dingen beleefd en nog genoeg moois
in het vooruitzicht! Veel liefs en veel zonneschijn uit Sranan!

  • 03 December 2009 - 22:01

    Else:

    jesssssssssssssss ttjakkaaaaaaaaaaaaa ik ben de eerste. Ik zeg surinaamse billen hoog! Kun je daar niet even ene foto van opsturen? Je schrijft heerlijk kort maar krachtig. Geniet van je avonturen. Maar nu wil ik FOTO'S!!!!! Zeg goed gaat het met de bomen in de bos? kusjesss

  • 03 December 2009 - 22:21

    Kaat:

    Yeeeesss numero duo heeft zich ook aangemeld!! Ik blijf het vragen;FOTO'S! En Els emms heeft toch in der vorige verhalen al verteld van haar boswandeling? Kus!

  • 04 December 2009 - 00:33

    Hanne:

    Ah! De Velema billen heb je eindelijk! Niks Surinaams hoor! ;-)
    Wat fijn dat Maartje komt!!! Geniet er van!
    dikke kus en knuffel van je nicht die ook wel eens langs zou willen komen....

  • 04 December 2009 - 05:43

    Aggie:

    Leuk weer een wat van je te horen!!! Wanneer komen de foto's?! Ben wel erg nieuwsgierig!

  • 04 December 2009 - 08:28

    Janna:

    Nou die surinaamse vormen kun je best hebben! Klinkt nog steeds super em! Kus

  • 04 December 2009 - 18:23

    Eveline:

    Hey Em,
    Nou ik maart kom ik mee genieten van dat lekkerer eten! Ik heb er al zin in. Hier vollop in de Sint sfeer.
    Kus Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmi

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 25337

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 07 Maart 2016

Madagascar

01 Oktober 2011 - 12 Maart 2012

De Amerika's!

01 Januari 2011 - 02 Maart 2011

Thailand

11 Oktober 2009 - 25 April 2010

Suriname!

Landen bezocht: