Thuis in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Thuis in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Thuis in Suriname

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

27 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

De periodes tussen mijn berichtjes wordt steeds groter, zoals jullie misschien gemerkt hebben. Niet omdat ik niets meer heb te vertellen of omdat ik jullie vergeten ben, maar ik ga me hier elke dag meer thuis voelen en merk dat ik alles wat ik beleef gewoner ga vinden.

Daarom is het maar goed dat Puck hier is! Even een realitycheck!
Het is natuurlijk superleuk om een vriendin op visite te hebben en ik voel me ook bijzonder vereerd met al het bezoek dat ik krijg.
Zaterdag kwam Puck aan en we hebben het weekend gebruikt om de bezienswaardigheden van Paramaribo te af te vinken, lekker te shoppen en te eten, de verjaardag van vriendinnetje Claudia te bezoeken en voor veel luieren en gezelligheid. Kortom: Puck heeft kennis gemaakt met het goede Surinaamse leven. Ze is nu drie dagen op pad en ondertussen loop ik weer stage.

Het heeft een tijdje geduurd voor ik op mijn nieuwe stageadres kon beginnen, er ging een hoop Surinaams geregel en bureaucratisch gedoe aan vooraf. Maar nu we (Marieke en ik)bezig zijn, is het echt heel leuk! Met Zuster Gron en Zuster Penny bezoeken we alle basisscholen van het noorden van Paramaribo. Wij wonen ook in het noorden van de stad, dus we kunnen elke dag lekker fietsen. Als ik 's ochtends in mijn uniform aan kom fietsen, is het opwinding alom op het schoolplein, want alle kinderen zijn bang voor het prikje dat ze krijgen. De volgende dag dat ik op die school aan kom zijn ze al minder bang en word ik bij het hek begroet door een hele schare kleine meisjes die allemaal even met me willen kletsen of naar me willen zwaaien.

Op alle scholen zijn we een paar dagen bezig, om alle kinderen uit groep 3, 5 en 7 te meten, te wegen en lichamelijk te onderzoeken. Eventueel krijgen ze inderdaad een prikje. Heb al heel wat naalden in kleine kinderarmpjes geboord de afgelopen dagen!
Ondankse de krokodillentranen die dat veroorzaakt, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik dit werk veel leuker vind dan in het ziekenhuis! En dat alles onder het gemoedelijke gekeuvel met de andere zusters en alleen in de ochtenden.. Heerlijk!

Naast deze stage zijn we ondertussen met ons afstudeeronderzoek begonnen en houden we ook genoeg tijd over voor andere leuke dingen. Zo hebben we een weekend een auto gehuurd en een ware roadtrip gehouden met de 5 dames van ons studentenhuis.
Ik had een huurauto geregeld aan de andere kant van de stad en wist alleen maar ongeveer waar het was. Het Surinaamse verkeer rijdt links en het verhuurbedrijf was aan drukke weg. O ja en ik had nog nooit in een automaat gereden. Dus ik ging de auto ophalen en reed meteen midden in het chaotische verkeer. Maar wel met een grote smile op mijn gezicht, want het was supergaaf en alles ging goed!
We hebben de huurauto goed gebruikt dat weekend en ondertussen heb ik al in een aantal andere auto's gereden en het blijft heel erg leuk. Automaat of schakelen, stuur links of rechts, ik draai mijn hand er niet meer voor om! Het betekent in ieder geval een hoop meer vrijheid en dit weekend zijn we van plan met een huurauto naar Nickerie (de tweede stad van het land) te rijden. Wederom met alleen maar dames aan boord, zes stuks ditmaal, de cd van Tina Turner ligt klaar.

Een verslag van dat weekend zal ik jullie uiteraard ook niet onthouden. Even een korte samenvatting van wat ik hier beleef en toch is het weer een heel verhaal geworden. Ik ga weer eens proberen er foto's bij te zetten. Veel sterkte met de kou, hagel, ijzel en sneeuw!
Liefs, Emmi

  • 27 Januari 2010 - 21:29

    Else:

    Jajajajajajaja er kan er maar 1 de winnaar zijn! Hihi
    wat een mooie verhalen weer, heerlijk dat je je zo thuis voelt in het pracht land. Poef het is dat ik zo intens hou van die hagel/sneeuw/regen/ijzige wind anders was ik zo naar je toegevlogen
    geniet ervan meis! Hoe gaat het trouwens met de bomen daar?

  • 27 Januari 2010 - 21:35

    Maartje:

    He zussie! Die Else, die is echt retesnel. Leuk dat je er foto's op hebt gezet. Moest je zeker weer andere verwijderen? Klinkt allemaal weer goed. Dikke X

  • 27 Januari 2010 - 21:47

    Aggie:

    ben jaloers!

  • 16 Februari 2010 - 11:47

    Nouk:

    Haha wat schrijf je leuke berichtjes Em!! K zit helemaal te genieten als ik het lees! En wat een makkelijk kind ben je ook hè: stuur links of rechts, het maakt allemaal niet meer uit!! Hier sneeuwt het weeeeer... echt, iedereen is er helemaal klaar mee! maar voor de rest gaat alles zn gangtje, je zusje was meegeweest met winterkamp, en ze deed het echt super leuk! moet toch altijd even aan jou denken als ik haar zo zorgzaam bezig zie:D nou have fun daar, en kom maar snel terug, want nu is en jij én janna weg:(!

    Lieeffss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmi

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 25302

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 07 Maart 2016

Madagascar

01 Oktober 2011 - 12 Maart 2012

De Amerika's!

01 Januari 2011 - 02 Maart 2011

Thailand

11 Oktober 2009 - 25 April 2010

Suriname!

Landen bezocht: