Kerstvakantie op z'n tropisch - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu Kerstvakantie op z'n tropisch - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emmi Velema - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie op z'n tropisch

Door: Emmi

Blijf op de hoogte en volg Emmi

04 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Het eerste berichtje uit 2010! Even een verhaaltje over de superleuke kerstvakantie! Zoals jullie in mijn vorige berichtje hebben kunnen lezen heb ik die met Maartje doorgebracht en dat was echt hartstikke leuk.
Ze landde op 21 december en ondanks alle sneeuw en verkeersellende in Nederland was ze hier keurig op tijd. Het was een beetje gek, superfijn en al heel snel de gewoonste zaak van de wereld om Maartje hier te hebben.
We hebben onze tijd goed besteed. Ik heb Maart de stad laten zien, we hebben dolfijnen gespot op de rivier, kaaimannen gevangen in het moeras, we hebben ge-canopy-ed over de Surinamerivier, een Surinaamse zuster heel blij gemaakt met kinderkleertjes van de H&M en het absolute hoogtepunt: kerst gevierd midden in de jungle!

We hebben een dag van tevoren besloten op stap te gaan en zo zaten we de dag voor kerst om half 8 ’s ochtends in een hobbelbus richting Atjoni. Dit is een soort havenplaatsje in het binnenland, waar de weg ophoudt en we onze reis vervolgden in een korjaal, een bootje gemaakt van een uitgeholde boomstam. De tocht over de rivier was prachtig, compleet met kindertjes die langs de oever in het water speelden en vrouwen die de was deden in de rivier. Na een uur varen kwamen we aan op Anaula, een heel idyllisch eilandje met bungalowtjes, een zwembad en genoeg bomen om je hangmat tussen te hangen. Later kwamen we erachter dat op het eiland ook nog een luiaard, een heleboel aapjes en een hele dikke tarantula woonden!

We hebben echt genoten van het zwemmen in de rivier, dobberen in de stroomversnelling, het heerlijke eten, de supergezellige groep, het slapen in de hangmat, sterren kijken en ’s nachts met zijn allen met onze kleren aan in de regen in het zwembad belanden en vervolgens heel fanatiek waterpoloën. En dat alles terwijl het ergens in de bewoonde wereld ondertussen kerst was!

Overdag hebben we een wandeling gemaakt door de dorpjes tegenover Anaula. Hier wonen marrons, afstammelingen van weggelopen slaven van de oude plantages. Ze leven nog bijna zoals hun voorouders in Afrika. Je hebt ook echt het gevoel dat je door een Afrikaans dorpje loopt, zoals je die van tv kent.
Kleine kindjes die aan je hand meelopen, mensen die je nieuwsgierig vanuit hun hutje zitten te bekijken, vrouwen die met hele jerrycans op hun hoofd lopen… Heel gaaf om eens te zien en helemaal leuk omdat onze gids zoveel vertelde!

Op tweede kerstdag kwamen we ’s avonds thuis, vol van onze belevenissen, en daar troffen we al onze huisgenootjes op zijn zachtst gezegd in een wat bedrukte stemming. Ze hadden echt alle zeven last van hun buik en grieperigheid en ons bovenbuurmeisje was zelfs met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis opgenomen. Wij zijn de dans mooi ontsprongen door met kerst weg te gaan. Gelukkig knapten ze snel op en met oud en nieuw was iedereen weer op de been, behalve onze bovenbuuf. Die lag gelukkig wel op de bovenste etage in het ziekenhuis, dus zij had het mooiste uitzicht op het vuurwerk van ons allemaal. Tja, elk nadeel heb z’n voordeel!

Oud en nieuw is hier echt een ontzettend spektakel met heel erg veel vuurwerk! In de binnenstad werden de hele dag pagara’s afgestoken, dit zijn van die slingers rotjes, die er voor zorgen dat de straat in no time vol rook staat en de tranen in je ogen springen en je oren continu piepen, maar los daarvan wel weer een hele belevenis.
Er was zoveel vuurwerk dat we hier ’s avonds voor ons huis echt niet meer met elkaar konden praten omdat de overbuurman een beetje was doorgedraaid met al zijn knallers. Zelfs nu, op 3, bijna 4 januari, hebben ze nog geen genoeg van het vuurwerk! (Wij wel.)
Toch was het erg gezellig en ik had een echt oud en nieuw gevoel, helemaal toen om middernacht de champagne knalde en we met in de ene hand een glaasje en in de andere hand een sterretje elkaar gelukkig nieuwjaar zoenden.

De volgende dag moest ik Maart alweer uitzwaaien. Die vertrok heel optimistisch in korte broek en op slippers weer naar Nederland en kon zich eeeeecht niet voorstellen dat ze het koud zou krijgen.
Ze liet mij toch wel een beetje sip achter, want ik had alleen maar een weekend met heel veel achterstallige stageopdrachten voor de deur. Van die opdrachten is niet veel gekomen, maar ik ben wel lekker uitgerust! Morgen ga ik beginnen op mijn nieuwe stageadres. Het is uiteindelijk toch de RGD geworden, een organisatie die vergelijkbaar is met de Nederlandse GGD. Wij gaan alle basisscholen van Paramaribo af, op zoek naar te dikke kleuters! Of zoiets! Daar horen jullie snel meer over!

Een gelukkig nieuwjaar allemaal en veel succes in de kou! Veel liefs! Emmi

• 04 Januari 2010 - 08:27

Else:

jesssssssssssss er kan er maar 1 de eerste zijn;)! Gelukkig nieuwjaar lieve ems en wat klinken de verhalen weer gigantisch goed... Kan maartje niet wat foto's bij je verhalen plaatsen. 1 foto zegt meer dan 1000 woorden zeggen ze weleens;) (ja maartje:D??)

succes met alle verslagen en je nieuwe stage plek!

• 04 Januari 2010 - 09:15

Kaat:

Emms, klinkt weer heerlijk allemaal! Nog even wachten een je volgende bezoek komt al weer!En nog een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst vanuit het koude nl! Hier is de alfstedenkoorts al toegeslagen.. Iets waar jij je vast niets van kunt voostellen!Geniet ervan en tot snel!!

• 04 Januari 2010 - 11:30

Aggie:

Jij ook gelukkig nieuwjaar! Laat me even weten of je de basisschool de Mattonshoop 1 op de Hendrikstraat gaat bezoeken!!!!! Dat is mijn oude stageplek.

Dikke kus

• 04 Januari 2010 - 17:02

Nina:

Hoi lieve Em!
    Een gelukkig nieuwjaar natuurlijk nog! Het klinkt allemaal zo leuk! Hier sneeuwt het weer dus het is superglad op de weg.. Raar idee dat het bij jou nog zo warm is! Heeeeeel veel plezier nog en veel succes met al je stage gedoe haha!
    Dikke kus, Nina

• 04 Januari 2010 - 21:20

Maartje:

Heb ff wat foto´s erop gezet (10, dus meer dan 10000 woorden Els!) Vond t moeilijk om te kiezen! KUS :D

• 05 Januari 2010 - 16:26

Jilles:

Beste wensen voor 2010!!! Heb de uitgebreide foto sessie bij Maartje gezien. Vet!!! (mis hier alleen de dramatische zonsondergang...)

• 11 Januari 2010 - 00:03

Diaan:

Heej Emmi,

Bij deze een reactie van de bovenbuuf die gelukkig weer in het koude Nederland is. Wat leuk je verhalen (terug) te lezen. Ik heb ze nog niet allemaal gehad, maar ben een heel eind. Ik hoop dat je snel mag starten met je stage met dikke kleuters, ik weet dat je staat te popelen!!

Veel succes als je gaat starten, en ik hoor de verhalen wel oké!
    xdiaan

ps: wel gek 2 dagen geleden nog bij jullie te zijn daar, en nu een reactie plaats op je verhalen...beetje bizar idee....:D

• 13 Januari 2010 - 14:13

Ciska Bekker:

Lieve meiden,

Fijn dat jullie het zo leuk hebben samen.
    Hele dikke kussen van,

Alle bekkertjes
    Veel liefs van Cis

• 14 Januari 2010 - 12:57

Debbie En Gaby:

Hallo,
    je zult nu wel denken wat raar een berichtje van een vreemde... maar wij hadden wat vragen over suriname en de studentenhuizen en alles eigenlijk daar.. nu hebben we wat rond gekeken en kwamen toch eigenlijk wel steeds op jou uit... zou jij ons misschien wat informatie kunnen geven? hoe het daar is wat we moet weten ect.. wij zijn namelijk van plan om volgend jaar daar 5 maanden stage te komen lopen..

hoop graag wat van je te horen!
    kus_debbie@hotmail.com

alvast bedankt!
    en nog heeeel veel plezier daar

• 25 Januari 2010 - 15:01

Janna:

Hee, klinkt super! Had al een beetje van maart de verhalen gehoord! Leuk ook om eens wat foto's te zien ;) Veel plezier nog!

Kus